Nieuwe materiaallinnovaties die het gebruik van ABS-plastic kunnen vervangen, zijn echt interessant voor mij, en dat zou het ook moeten zijn voor iedereen die zich bewust is van de e-waste die we dagelijks creëren. De productie van computerperifere apparaten is enorm toegenomen, maar de ethische manieren om het plastic afval en elektronische componenten af te voeren, zijn niet met dezelfde snelheid gegroeid. Daarom brengt het idee van een BioHybrid Device voor gaming dat groeit door biofabricage in plaats van dat het op een assemblagelijn wordt gemaakt, een echt duurzame alternatieve die we zouden moeten omarmen.
Ontworpen en gemaakt door Vivien Roussel, Madalina Nicolae, en Marc Teyssier, is de BioHybrid Device video game controller een combinatie van biologische groei en digitale fabricage. Het is (volgens de ontwerpers) gekweekt met een symbiotische cultuur van bacteriën en gist (SCOBY). Tijdens het natuurlijke groeiproces worden sensoren en elektronische componenten geïntegreerd, zodat er een echt apparaat ontstaat waarmee je kunt spelen. Hoe cool is dat?
Ontwerpers: Vivien Roussel, Madalina Nicolae en Marc Teyssier
Het idee van dit project begon met de vraag: “Wat als we interactieve apparaten biologisch konden laten groeien?” Om het voorgestelde resultaat te bereiken, hebben de ontwerpers elektronische componenten samengevoegd met levende organismen om interactieve biohybrid apparaten te produceren. Dit geeft ons een idee van een toekomst waarin we natuurlijke apparaten kunnen hebben die kunnen groeien, evolueren, en uiteindelijk biodegraderen aan het einde van hun levensduur. We zouden nog steeds manieren nodig hebben om de elektronica af te voeren: misschien bedenkt iemand ook wel hoe we deze biologisch kunnen fabriceren.
Het basismateriaal dat wordt geproduceerd door de symbiose van bacteriën en gist, is een bacteriële cellulose die traditioneel wordt gebruikt voor het maken van duurzame leerachtige artefacten. Ontwerpers hebben dit benut en morfogenese gebruikt om het te integreren met de elektronische componenten van een traditionele controller, om zo deze BioHybrid Device video game controller te creëren.
Deze biologisch gegroeide apparaten vervagen de lijnen tussen levende en niet-levende systemen, en openen daarmee mogelijkheden om interactieve apparaten te creëren door biologische en digitale fabricage voor vele andere toepassingen zoals robotica, medische apparaten, en wearables, naast het voorgestelde gebruik in gaming. Ondanks dat het meeste er indrukwekkend uitziet, zou het maken van zulke apparaten een complex fabricage proces vereisen en meer onderhoud benodigen om langer functioneel te blijven.