Tijdens de lopende CES 2025 heeft Sony een prototype onthuld van een uitgebreide realiteits-headset, genaamd XYN, speciaal ontworpen voor het creëren van 3D ruimtelijke content. De Japanse consumentenelektronica-gigant gaf vorig jaar een hint over hun bedoeling om deze headset te ontwikkelen op CES, en nu is het draagbare apparaat verbeterd met 4K OLED microdisplays en video passthrough-technologie.
XYN is een uitgebreide software- en hardwareoplossing die VR-contentmakers ondersteunt om de precieze details van de echte wereld vast te leggen en naadloos te integreren met een verscheidenheid aan externe tools voor een flexibele workflow. Dit is volkomen logisch, aangezien de vraag naar gemengde realiteit en virtuele realiteit content enorm stijgt. Het makkelijker maken voor ontwikkelaars om dergelijke content te creëren, zal het hele universum van draagbare headsets vooruit helpen.
Ontwerper: Sony
Creators kunnen de XYN gebruiken in combinatie met Sony’s ruimtelijke content creatiesoftware om uitgebreide realiteit content te maken, waaronder 3D-objecten, animaties en meeslepende games voor Metaverse toepassingen. Wanneer het apparaat niet gebruikt wordt, kan de gebruiker de headset omhoogklappen omdat ze deze voor langere tijd gebruiken terwijl ze content creëren. Het enige wat dit jaar ontbreekt vergeleken met de versie van vorig jaar, is de pointer en ring aan de bovenkant. Op het evenement was de headset gespot in twee kleuren – zwart en grijs. De prijs en releasedatum van de headset zijn nog onduidelijk, en we hopen meer van Sony te horen in de komende maanden.
Naast de XYN-headset heeft Sony ook de Xyn Motion Studio onthuld, wat een Windows-app is met ondersteuning voor tot wel 12 Mocopi-sensoren voor een verbeterde motion capture-flow. Dit wordt vaak gebruikt door video content creators om virtuele avatars te bedienen met behulp van het draadloze motion tracking systeem. De geavanceerde software stelt ontwikkelaars in staat om bewegingen te knippen of samen te voegen, en de tijd en positie te wisselen. Een prototype van de ruimtelijke capture-oplossing is nu in staat om elke echte objecten of foto’s van spiegelloze camera’s om te zetten in fotorealistische 3D computergegenereerde assets. De software is gepland voor uitgave in maart 2025.